Onze BRICKS-didactiek

Effectieve didactische principes

Om de leerbaarheid binnen BRICKS te vergroten, passen we een aantal effectieve didactische principes toe:

  • voorkennis activeren en koppelen aan wat de leerling zelf al weet
  • focus op het leerdoel en het nut
  • fun facts ter motivering via sticky notes
  • language boxes voor het vergroten van het taalbewustzijn
  • Do you remember-items om eerder behandelde vakinhoudelijke concepten weer naar boven te halen.

Lees meer in onze uitgebreide BRICKS-brochure.

Brochure

Didactische ‘verkeersborden’

Door in de vormgeving consequent gebruik te maken van kleur, belettering, iconen en dergelijke is voor leerlingen snel inzichtelijk wat de bedoeling is van een bepaald onderdeel op een bepaalde plek in het materiaal. Dat werkt motiverend omdat het efficiency in de hand werkt.

Daarbij zorgt het voor een lagere belasting van het werkgeheugen waardoor er meer aandacht uit kan gaan naar het verwerken van de leerstof. Hier heeft u de belangrijkste items in beeld.

Introductie nieuw onderwerp

Bij de start van een nieuw hoofdstuk zet u als docent ook de route voor de komende weken uit. De hoofdstukopening is zo gemaakt dat ze u op inhoud en organisatie ondersteunt. Na het doornemen van deze spread hebben de leerlingen een goed beeld van wat ze kunnen verwachten.

De openingsspread van elk hoofdstuk bevat onderdelen die werken als een advance organiser. Dat is een effectieve didactische strategie waardoor een leerling snel ziet welke nieuwe informatie aan al bestaande kennis gekoppeld kan worden. De interactieve hoofdstukopening (onderdeel van de digitale versie van de methode) biedt daarbij nog extra mogelijkheden.

Hulp bij het halen van leerdoelen

Als docent bent u degene die bepaalt in welke mate uw leerlingen de gestelde leerdoelen hebben bereikt. Toch is het prettig voor uw leerlingen om zelf ook te kunnen controleren of ze al genoeg weten en kunnen. Dat geeft ze een gevoel van autonomie en het werkt motiverend.

BRICKS maakt gebruik van:

  • mindmaps met de verbanden tussen de kernbegrippen voor steun bij het leren
  • eenvoudige self tests waarmee leerlingen aan de hand van eenvoudige meerkeuzevragen hun begrip kunnen checken
  • volop toetsmateriaal: A- en B-toetsen bij History en vragenbanken om zelf op maat een toets te kunnen samenstellen bij Geography en Biology.

Alles weten over BRICKS?

Neem contact op en we helpen u graag verder.

Marco ter Voorde
accountmanager

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van het nieuws voor docenten en coördinatoren tweetalig onderwijs? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van BRICKS.

Je bent aangemeld!