Online leeromgeving

Introductie

Bij de belangrijkste BRICKS-titels kunt u ook kiezen voor een volledig digitale variant. Daarin wordt de complete theorie samen met alle verwerkingsopdrachten aangeboden via onze online leeromgeving. Daarnaast treft u er onder meer extra’s als de digitale hoofdstukopening, self tests voor de leerlingen en toetsvragenbanken waarmee u zelf toetsen op maat kunt samenstellen.

De digitale variant bevat een goed leerlingvolgsysteem in een overzichtelijke docentomgeving. Dit stelt u als docent in staat om uw leerlingen bij het leren te volgen, te enthousiasmeren én te sturen. Deze digitale versie is standaard onderdeel van het werkboek maar kan ook los worden aangeschaft.

Maak hier kennis met belangrijke onderdelen van onze digitale leeromgeving.

De interactieve hoofdstukopening

De interactieve hoofdstukopening maakt het mogelijk om uw leerlingen (via het digibord in de klas of individueel online) op diverse manieren met het onderwerp kennis te laten maken en zo hun aandacht te richten. Daarmee kunt u het leerproces van tevoren al sturen en organiseren.

In deze digitale hoofdstukopening vinden de leerlingen onder meer:

  • de indeling en de leerdoelen van het nieuwe hoofdstuk
  • een introductie op het onderwerp met een door een native speaker ingesproken voice-over
  • een slideshow die de rode draad van het hoofdstuk in tekst en beeld toont
  • interactieve video’s met vragen ter introductie van het onderwerp.

De didactische doelen die hiermee in beeld komen zijn: nieuwsgierigheid wekken, focussen, voorkennis activeren en naar een goed startniveau brengen. De voice-over laat leerlingen al kennismaken met de Engelse uitspraak van kernbegrippen. De leerdoelen en de leerstofindeling dienen als advance organizer. Een extra accent op zelfverantwoordelijk leren is mogelijk door leerlingen van te voren online deze hoofdstukopening te laten verkennen (eenvoudige vorm van flipping the classroom).

De digitale docentomgeving

Dit is uw toegang tot onder meer het lesmateriaal. U volgt uw leerlingen via het docentendashboard. Hier komen de resultaten van de inspanningen van uw leerlingen samen in een aantal handzame overzichten, zoals:

  • Hoeveel leerlingen zijn met welke delen van de stof bezig?
  • Wie loopt voor? En wie loopt achter?
  • Wie heeft hulp nodig en waarbij?
  • Wat heeft u in de planning staan voor deze groep?

Naast het dashboard treft u er uw docentenmateriaal zoals toetsvragen en antwoorden, mindmaps, handleidingen, antwoordmodellen en een planningstool. En uiteraard kunt u via deze weg ook bij het digitale leerlingenmateriaal zodat u weet wat zij in het platform tegenkomen.

De digitale leerlingomgeving

Voor de leerlingen omvat het platform een overzichtelijk vormgegeven intuïtieve leeromgeving. In het dashboard ziet de leerling helder:

  • waar hij tijdens de laatste keer aan werkte in het leerplatform
  • welke stof hij heeft verwerkt en hoe hij hierop scoorde
  • welke stof u voor hem gepland heeft
  • welke toetsen er eventueel voor hem gepland zijn.

De leeromgeving biedt hem ook extra’s in de vorm van interactieve video, audio en slideshows in de interactieve openingspagina’s. Vooral de voice-over met de uitspraak van een native speaker helpt bij het inoefenen van de juiste uitspraak.

Aan het einde van elk hoofdstuk kan de leerling een eenvoudige self test maken. Zo kan hij zelfstandig bepalen hoe ver hij is in de beheersing van de lesstof en of hij al klaar is voor een eindtoets. Deze zelftoets kenmerkt zich door:

  • voldoende meerkeuzevragen die volledig door het systeem worden nagekeken
  • direct een uitslag met feedback op de gegeven antwoorden
  • inzicht voor de leerlingen op welke onderdelen zij nog aan kennis moeten werken.

Zijn de leerlingen zover dat ze een eindtoets kunnen maken, dan kunt u deze toets digitaal voor hen inplannen. Maakt u liever uw eigen toets op maat? Dat kan ook! Daarvoor treft u achter de tab Docentenmateriaal per hoofdstuk een toetsvragenbank aan: een Word-document met 25 tot 40 toetsvragen. In het bijgaande antwoordmodel staat een schema (toetsmatrix) dat vermeldt bij welke paragraaf een vraag hoort, welk cognitief niveau (RTTI) ze bevraagt en hoeveel punten u eraan toe kunt kennen. Voldoende houvast dus om op maat een eigen toets samen te stellen.

 

Alles weten over BRICKS?

Neem contact op en we helpen u graag verder.

 


Marco ter Voorde
accountmanager