Tto-docentenmiddag 18 maart 2022

Get inspired!

We nodigen je van harte uit voor onze (online) tto-docentenmiddag op vrijdag 18 maart, 13.00 – 14.30 uur. Lesgeven in het tweetalig onderwijs staat deze middag centraal. Informatie, inspiratie en je collega-docenten ontmoeten. Dát zijn de ingrediënten van deze middag. Lees hieronder meer over het programma.

Ook interessant voor je collega(‘s)? Stuur deze uitnodiging gerust door.

Helaas kon de Nuffic-conferentie op 18 maart niet doorgaan, maar op deze manier kun je toch inspiratie opdoen en tto-collega’s ontmoeten tijdens ons event. Dus meld je snel aan via onderstaand formulier en we maken er een mooie middag van.

Tot 18 maart!

Programma

We starten met een plenaire sessie van Amanda van Dijk-van ’t Noordende (onderzoeker, CLIL-coach en innovator bij Bilingual Education Projects). Daarna gaan we uiteen in breakout-sessies:

  • wereldburgerschap in je tto-les
    History
  • digitale begrippentrainer, belang en toepassing in je tto-les
    Geography en Biology
  • go global
    Geography
  • Aanmelden

online meeting

Plenaire sessie

Tweetalig onderwijs is bijzonder: je zet een tweede taal – die de leerlingen (nog) niet vaardig zijn – in om nieuwe inhoud te leren. Van een docent vergt het specifieke didactische vaardigheden om de leerlingen de tweede taal eigen te maken in de context van nieuwe vakinhoud.

Meer begrip van de wijze waarop leerlingen taal verwerven, helpt je als docent bij het kiezen van effectieve didactiek. Een taal leren gaat namelijk niet vanzelf. Hoe je als docent de taal aanbiedt, en welke strategieën je daarbij gebruikt, is van grote invloed op dit proces.

Als docent kun je afwegen om ook de moedertaal een rol te geven in de taalverwerving. Je onderzoekt bijvoorbeeld op welke manier je met translanguaging – het aanbieden van meerdere talen naast elkaar – nog effectiever meertalig onderwijs vormgeeft.

Deze onderwerpen komen aan bod in de sessie van Amanda van Dijk-van ’t Noordende. Verder verkent zij met de aanwezigen hoe je rekening houdt met de verschillende taalniveaus van de leerlingen. Daarnaast gaat ze in op de CLIL-didactiek die past bij tweede-taalverwerving.

Aanmelden

Aanmeldformulier

Share This